Nie od dziś wiadomo, że Premier League jest jedną z najlepszych, jak nie najlepszą ligą świata. Nie będziemy się nad tym rozwodzić, ale jedno jest pewne – Premier League z roku na rok jest coraz silniejsza. Nie tylko pod względem sportowym, ale także marketingowym.
Duże zarobki przy transferach zawodników, ogromne pieniądze dla klubów ze sprzedaży praw telewizyjnych – to tylko dwa z kilku aspektów, dzięki którym drużyny występujące w Premier League mogą liczyć na duży dopływ gotówki. Kolosalne znaczenie, jeśli chodzi o budżety zespołów z najwyższej klasy rozgrywkowej w Anglii, mają umowy sponsorskie, a dokładniej reklamy, które widnieją na koszulkach meczowych.
Dominacja Premier League
Chevrolet, Yokohama, Fly Emirates czy kenijski bukmacher SportPesa – to tylko kilka firm, które zdecydowały się wyłożyć gigantyczne sumy, aby ich loga widniały na strojach meczowych drużyn z Premier League. To właśnie między innymi umowy sponsorskie z tymi firmami powodują, że liga angielska pozostawia inne czołowe europejskie ligi daleko z tyłu. Drużyny występujące na najwyższym szczeblu rozgrywkowym w Anglii łącznie za umowy sponsorskie w sezonie 2017/2018 otrzymają 226 milionów funtów! Jest to ogromna kwota, bowiem jeśli dodamy do siebie przychody odpowiednio drugiej w tym rankingu Bundesligi oraz trzeciej La Liga, to zespoły z tych dwóch lig razem zarobią 183 miliony funtów. Dalej w klasyfikacji znajduje się francuska Ligue 1 i włoska Serie A.
Liga | Łącznie | Liczba klubów | Średnio na klub |
angielska Premier League | £226m | 20 | £11m |
niemiecka Bundesliga | £101m | 18 | £5.6m |
hiszpańska La liga | £82m | 20 | £4.1m |
francuska Ligue 1 | £70m | 20 | £3.5m |
włoska Serie A | £61m | 20 | £3m |
Ta statystyka tylko pokazuje, że o ile Bundesliga, La Liga, Ligue 1 czy Serie A pod względem sportowym mogą rywalizować jak równe z równą z Premier League, to jednak pod względem marketingowym liga angielska jest przynajmniej o poziom wyżej. Sprawdźmy, jakie umowy sponsorskie oraz kwoty składają się na tak dużą przewagę Premier League.
Najwięcej, bo 53 miliony funtów rocznie, na reklamach umieszczonych na strojach meczowych zarabia Manchester United. “Czerwone Diabły” w 2013 roku podpisały siedmioletnią umowę z amerykańską firmą produkującą samochody – Chervolet. Już wtedy ten kontrakt nazwano jednym z największych interesów w świecie sportu.
Za plecami klubu z czerwonej części Manchesteru plasuje się Chelsea Londyn. Popularni “The Blues” w 2015 roku podpisali pięcioletni kontrakt z japońską marką Yokohama, na mocy której otrzymują 40 milionów funtów na sezon. Trzecie, czwarte i piąte miejsce kolejno zajmują: Arsenal Londyn, Liverpool i Manchester City.
Swego rodzaju abstrakcją jest sponsor Evertonu. Mianowicie, firma bukmacherska SportPesa, jest zarejestrowana w Kenii i jest to jedyna afrykańska marka, która sponsoruje klub z Premier League. Drużyna z Liverpoolu nie może narzekać, bowiem rocznie zarobi 9,5 milionów funtów.
O ile czołowe zespoły Premier League mogą liczyć na nieziemskie kwoty, tak w lidze są również drużyny, które w porównaniu do “elity” otrzymają zdecydowanie mniej. Na najmniejszy zarobek może liczyć Huddersfield, które po awansie z Championship podpisało wieloletnią umowę z Ope Sports, przez co rocznie zarobi 900 tysięcy funtów. Huddersfield jest jedynym zespołem, który dostaje mniej niż milion funtów.
# | Klub | Marka | Rocznie | Razem |
1 | MANCHESTER UNITED | Chevrolet (USA) | £53m | Siedmioletni kontrakt (2014-21) |
2 | CHELSEA | Yokohama (Japonia) | £40m | Pięcioletni kontrakt (2015-20) |
3 | ARSENAL | Fly Emirates (UAE) | £30m | Pięcioletni kontrakt (2014-19) |
4 | LIVERPOOL | Standard Chartered | £25m | Trzyletni kontrakt (2013-16) |
5 | MAN CITY | Etihad Airways (UAE) | £20m | Dziesięcioletni kontrakt (2011-21) |
6 | TOTTENHAM | AIA (Chiny) | £16m | Pięcioletni kontrakt (2014-19) |
7 | EVERTON (nowy sponsor) | SportPesa (Kenia) | £9.5m | Pięcioletni kontrakt (2017-2022) |
8 | WEST HAM | Betway (Malta) | £6m | Trzyipółletni kontrakt (2015-18) |
9 | SOUTHAMPTON | Vigin Media (UK) | £6m | Trzyletni kontrakt (2016-19) |
10 | NEWCASTLE UNITED (nowy sponsor) | Fun88 (Chiny) | £6.5m | Trzyletni kontrakt (2017-2020) |
11 | CRYSTAL PALACE (nowy sponsor) | ManBetX | £6m | Wieloletni kontrakt |
12 | STOKE CITY | Bet365 (UK) | £3.5m | Trzyletni kontrakt (2015-18) |
13 | SWANSEA CITY (nowy sponsor) | Letou | £3.3m | Dwuletni kontrakt (2017-19) |
14 | WEST BROM (nowy sponsor) | Palm (Chiny) | £3.5m | Dwuletni kontrakt (2017-19) |
15 | LEICESTER CITY | King Power (Tajlandia) | £2m | Długoterminowy kontrakt od 2010 roku |
16 | WATFORD (nowy sponsor) | FxPro | £2m | Trzyletni kontrakt (2017-20) |
17 | BURNLEY FC | Dafabet | £1.5m | Dwuletni kontrakt (2016-18) |
18 | AFC BOURNMOUTH (nowy sponsor) | M88 | £1.5m | Dwuletni kontrakt (2017-2019) |
19 | BRIGHTON & HOVE ALBION | American Express | £1m | Wieloletni kontrakt od 2013 roku |
20 | HUDDERSFIELD (nowy sponsor) | Ope Sports | £900,000 | Wieloletni kontrakt od 2017 roku |
14 z 20 sponsorów to zagraniczne firmy. To tylko pokazuje, że Premier League to międzynarodowa marka. Jeśli sytuacja będzie rozwijać się w podobnym tempie jak dotychczas, to liga angielska pod względem marketingowym może się okazać prawdziwym Mount Everestem dla innych europejskich lig.