Premier League sponsorami stoi! Kluby zarabiają fortunę za reklamy na koszulkach

0

Nie od dziś wiadomo, że Premier League jest jedną z najlepszych, jak nie najlepszą ligą świata. Nie będziemy się nad tym rozwodzić, ale jedno jest pewne – Premier League z roku na rok jest coraz silniejsza. Nie tylko pod względem sportowym, ale także marketingowym.

Duże zarobki przy transferach zawodników, ogromne pieniądze dla klubów ze sprzedaży praw telewizyjnych – to tylko dwa z kilku aspektów, dzięki którym drużyny występujące w Premier League mogą liczyć na duży dopływ gotówki. Kolosalne znaczenie, jeśli chodzi o budżety zespołów z najwyższej klasy rozgrywkowej w Anglii, mają umowy sponsorskie, a dokładniej reklamy, które widnieją na koszulkach meczowych.

Dominacja Premier League

Chevrolet, Yokohama, Fly Emirates czy kenijski bukmacher SportPesa – to tylko kilka firm, które zdecydowały się wyłożyć gigantyczne sumy, aby ich loga widniały na strojach meczowych drużyn z Premier League. To właśnie między innymi umowy sponsorskie z tymi firmami powodują, że liga angielska pozostawia inne czołowe europejskie ligi daleko z tyłu. Drużyny występujące na najwyższym szczeblu rozgrywkowym w Anglii łącznie za umowy sponsorskie w sezonie 2017/2018 otrzymają 226 milionów funtów! Jest to ogromna kwota, bowiem jeśli dodamy do siebie przychody odpowiednio drugiej w tym rankingu Bundesligi oraz trzeciej La Liga, to zespoły z tych dwóch lig razem zarobią 183 miliony funtów. Dalej w klasyfikacji znajduje się francuska Ligue 1 i włoska Serie A.

UMOWY SPONSORSKIE NA REKLAMY NA KOSZULKACH W PIĘCIU NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH LIGACH
Liga Łącznie Liczba klubów Średnio na klub
angielska Premier League  £226m 20 £11m
niemiecka Bundesliga  £101m 18 £5.6m
hiszpańska La liga £82m 20 £4.1m
francuska Ligue 1   £70m 20 £3.5m
włoska Serie A  £61m 20 £3m

Ta statystyka tylko pokazuje, że o ile Bundesliga, La Liga, Ligue 1 czy Serie A pod względem sportowym mogą rywalizować jak równe z równą z Premier League, to jednak pod względem marketingowym liga angielska jest przynajmniej o poziom wyżej. Sprawdźmy, jakie umowy sponsorskie oraz kwoty składają się na tak dużą przewagę Premier League.

Najwięcej, bo 53 miliony funtów rocznie, na reklamach umieszczonych na strojach meczowych zarabia Manchester United. “Czerwone Diabły” w 2013 roku podpisały siedmioletnią umowę z amerykańską firmą produkującą samochody – Chervolet. Już wtedy ten kontrakt nazwano jednym z największych interesów w świecie sportu.

Za plecami klubu z czerwonej części Manchesteru plasuje się Chelsea Londyn. Popularni “The Blues” w 2015 roku podpisali pięcioletni kontrakt z japońską marką Yokohama, na mocy której otrzymują 40 milionów funtów na sezon. Trzecie, czwarte i piąte miejsce kolejno zajmują: Arsenal Londyn, Liverpool i Manchester City.

Swego rodzaju abstrakcją jest sponsor Evertonu. Mianowicie, firma bukmacherska SportPesa, jest zarejestrowana w Kenii i jest to jedyna afrykańska marka, która sponsoruje klub z Premier League. Drużyna z Liverpoolu nie może narzekać, bowiem rocznie zarobi 9,5 milionów funtów.

O ile czołowe zespoły Premier League mogą liczyć na nieziemskie kwoty, tak w lidze są również drużyny, które w porównaniu do “elity” otrzymają zdecydowanie mniej. Na najmniejszy zarobek może liczyć Huddersfield, które po awansie z Championship podpisało wieloletnią umowę z Ope Sports, przez co rocznie zarobi 900 tysięcy funtów. Huddersfield jest jedynym zespołem, który dostaje mniej niż milion funtów.

UMOWY SPONSORSKIE KLUBÓW PREMIER LEAGUE NA SEZON 2017-2018
# Klub Marka Rocznie Razem
1 MANCHESTER UNITED Chevrolet (USA) £53m Siedmioletni kontrakt (2014-21)
2 CHELSEA  Yokohama (Japonia) £40m Pięcioletni kontrakt (2015-20)
3 ARSENAL Fly Emirates (UAE) £30m Pięcioletni kontrakt (2014-19)
4 LIVERPOOL Standard Chartered £25m Trzyletni kontrakt (2013-16)
5 MAN CITY Etihad Airways (UAE) £20m Dziesięcioletni kontrakt (2011-21)
6 TOTTENHAM AIA (Chiny) £16m Pięcioletni kontrakt (2014-19)
7 EVERTON (nowy sponsor) SportPesa (Kenia) £9.5m Pięcioletni kontrakt (2017-2022)
8 WEST HAM Betway (Malta) £6m Trzyipółletni kontrakt (2015-18)
9 SOUTHAMPTON Vigin Media (UK) £6m Trzyletni kontrakt (2016-19)
10 NEWCASTLE UNITED (nowy sponsor) Fun88 (Chiny) £6.5m Trzyletni kontrakt (2017-2020)
11 CRYSTAL PALACE (nowy sponsor) ManBetX £6m Wieloletni kontrakt
12 STOKE CITY Bet365 (UK) £3.5m Trzyletni kontrakt (2015-18)
13 SWANSEA CITY (nowy sponsor) Letou £3.3m Dwuletni kontrakt (2017-19)
14 WEST BROM (nowy sponsor) Palm (Chiny) £3.5m Dwuletni kontrakt (2017-19)
15 LEICESTER CITY King Power (Tajlandia) £2m Długoterminowy kontrakt od 2010 roku
16 WATFORD (nowy sponsor) FxPro £2m Trzyletni kontrakt (2017-20)
17 BURNLEY FC Dafabet £1.5m Dwuletni kontrakt (2016-18)
18 AFC BOURNMOUTH (nowy sponsor) M88 £1.5m Dwuletni kontrakt (2017-2019)
19 BRIGHTON & HOVE ALBION American Express £1m Wieloletni kontrakt od 2013 roku
20 HUDDERSFIELD (nowy sponsor) Ope Sports £900,000 Wieloletni kontrakt od 2017 roku

 

14 z 20 sponsorów to zagraniczne firmy. To tylko pokazuje, że Premier League to międzynarodowa marka. Jeśli sytuacja będzie rozwijać się w podobnym tempie jak dotychczas, to liga angielska pod względem marketingowym może się okazać prawdziwym Mount Everestem dla innych europejskich lig.

Poprzedni artykułMario Maloca wypożyczony z Lechii! Będzie grać w 2. Bundeslidze
Następny artykuł38-krotny reprezentant Białorusi podpisał kontrakt z Arką Gdynia