Nie od dziś wiadomo, że najlepsze ligi świata, w tym Bundesliga, nie stoją na najwyższym poziomie tylko pod względem sportowym. Przez to, że kluby występujące w tych ligach należą do najlepszych na świecie, to zarazem mogą liczyć na spory dopływ pieniędzy. Wszystko ze względu na kontrakty sponsorskie, które opiewają na horrendalne sumy.
Niemiecki portal ISPO.com przygotował zestawienie, w którym ujawnił, jakie kwoty otrzymują zespoły występujące w Bundeslidze od głównego sponsora. Jedno jest pewne – w jakiejkolwiek innej niemieckiej lidze, w jakimkolwiek innym sporcie, kluby nie mają takich przychodów sponsorskich. Drużyny średnio zarabiają 10 milionów rocznie, jednak jest to kwota mocno zawyżona przez kluby z czołówki.
Bundesliga to jedna z najlepszych lig świata, którą oglądają fani na całym świecie. Dla sponsorów jest to wystarczająca zachęta, aby na koszulkach zespołów umieścić swoje loga, które przez cały rok są eksponowane na niemieckich stadionach, a także odbiornikach telewizyjnych na wszystkich kontynentach. Zespoły z najwyższego szczebla rozgrywkowego w Niemczech w sezonie 2017/2018 zarobią łącznie 190,5 milionów euro na współpracach sponsorskich. W porównaniu do poprzedniej kampanii jest to o 8,5 miliona rocznie (według zestawienia Nielsen Sports).
Portal ISPO.com w swoim zestawieniu dodaje, że niektóre kwoty mogą się różnić od prawdziwych, bowiem nie zawsze da się określić dokładny przychód. Dodatkowo kilka zespołów ma tak sformułowane umowy z kontrahentami, że otrzymują one bonusy pieniężne za określone wyniki (np. Schalke za awans do eliminacji Ligi Mistrzów).
Kontrakty sponsorskie w Bundeslidze na sezon 2017/2018
Drużyna | Sponsor | Roczna wartość umowy (w milionach euro) | Koniec umowy |
FC Bayern | Telekom | 35 | 2023 |
FC Schalke | Gazprom | 20-24 | 2022 |
VfL Wolfsburg | Volkswagen | 20 | Nieujawniona |
Borussia Dortmund | Evonik | 20 | 2025 |
RB Lipsk | Red Bull | 9 | Umowa bezterminowa |
Borussia M'Gladbach | Postbank | 6,5-9 | 2020 |
VfB Stuttgart | Mercedes-Benz | 8 | 2019 |
Hamburger SV | Emirates | 7,5 | 2019 |
1. FC Köln | Rewe | 7 | 2021 |
Eintracht Frankfurt | Indeed | 6,7 | 2020 |
Werder Brema | Wiesenhof | 6,5 | 2020 |
Hertha BSC | bet-at-home.com | 6 | 2018 |
Bayer 04 Leverkusen | Barmenia | 6 | 2020 |
Hannover 96 | Heinz von Heiden | 5 | 2020 |
1899 Hoffenheim | SAP | 5 | 2020 |
FSV Mainz 05 | Kömmerling | 4,5 | 2018 |
FC Augsburg | WWK | 3-4,5 | 2018 |
SC Freiburg | Schwarzwaldmilch | 2,7 | 2019 |
Kluby wierne kontrahentom
Z drużyn, które w tym sezonie występują w Bundeslidze, tylko jedna z nich zmieniła sponsora. Eintracht Frankfurt po kilku latach współpracy zerwał umowę z Krombacherem. Włodarze klubu nie mają jednak powodów do narzekań, bowiem podpisali kontrakt z portalem pracy Indeed, który rocznie zapewnia dochód na poziomie 6,7 milionów euro.
"Wir sind begeistert, diesen starken Partner gefunden zu haben." Indeed ist neuer Hauptsponsor der Eintracht. Der…
تم نشره بواسطة Eintracht Frankfurt في 23 يونيو، 2017
Wzrost zarobków drużyn z Bundesligi jest spowodowany awansem do elity VfB Stuttgart i Hannoveru 96. Drużyny, które w sezonie 2016/2017 pożegnały się z Bundesligą – Darmstadt i FC inglostadt – nie mogły liczyć na takie kontrakty, jak zespoły wymienione wcześniej. Stuttgart na współpracy z koncernem Mercedez-Benz zarabia rocznie osiem milionów euro, a Hannover za reklamowanie firmy Heinz von Heiden otrzymuje pięć milionów euro na sezon.
Ile kosztuje reklama na piersi zawodników RB Lipsk?
To wie chyba tylko właściciel koncernu RedBull, Dietrich Mateschitz. RedBull jest właścicielem klubu przez co dane statystyczne niekoniecznie muszą mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości. Klub za reklamowanie producenta napojów energetycznych w pierwszym sezonie w Bundeslidze miał zarobić siedem milionów euro. Według ekspertów, po tym jak popularne “Byki” awansowały do Ligi Mistrzów, kwota wzrosła o kolejne dwa miliony.
Telekom z Bayernem Monachium do 2023 roku
Bayern Monachium w stawce Bundesligi nie przewodzi tylko w kwestii piłkarskiej. Mistrz Niemiec z sezonu 2016/2017 może liczyć także na największy dopływ pieniężny, zdecydowanie pozostawiając konkurencję z tyłu. Bayern po przedłużeniu umowy z Telekomem zarabia 35 milionów euro rocznie, a ta kwota dodatkowo wzrasta po wygrywaniu trofeów.
Główne reklamy na koszulkach, umiejscowione na piersi zawodników, nie są jedynym dochodem klubów Bundesligi. Od sezonu 2017/2018 wprowadzono także możliwość reklamowania produktów na ramieniu piłkarzy, co przyciągnęło kolejnych sponsorów. Za kilka dni na łamach naszego portalu opublikujemy kolejne zestawienie ISPO.com, dotyczące właśnie tych reklam.
________________________________________________________________________