Nowa generacja projektantów strojów piłkarskich zdobywa coraz większe uznanie wśród kibiców w internecie. Idzie nowe? Miejmy nadzieję, bo ich pomysły są naprawdę oryginalne. A jeden z nich ma już na koncie sukces – pomógł zaprojektować koszulkę dla Manchesteru United na sezon 2017/2018.
Stroje piłkarskie przebyły długą drogę od klasycznych, jednolitych kolorów, które zakładali Pele w Brazylii czy Bobby Charlton w Anglii. Wydaje się, że współczesna moda jest obecnie w miejscu, w którym projektanci są zadowoleni mogąc podjąć ryzyko stworzenia kolejnego, wielkiego stylu.
Piłkarze wyraźnie lubią modę – nie trzeba szukać daleko, wystarczy spojrzeć na codzienny styl Neymara czy strój Hectora Bellerina na Men's London Fasion Week 2018. Ale czy na boisku wyglądają tak dobrze jak poza nim?
Neil Heard, kolekcjoner klasycznych koszulek, powiedział: “Koszulka piłkarska, jak wszystko dzisiaj, idzie z duchem czasu”, ale prawdopodobnie największą zmianą, jaka zaszła w strojach Arsenalu w 2018 roku, jest pojawienie się kołnierzyków. W 2016 roku Neil powiedział: “Zróbmy trochę hałasu w temacie koszulek.” Nikt go jednak nie posłuchał.
W końcu kibice z całego świata wzięli sprawę w swoje ręce i zaczęli projektować własne, odważne i ekstrawaganckie stroje, a BBC porozmawiało z kilkoma najbardziej oryginalnymi, których pomysły elektryzują fanów w sieci.
Kiedy projektowanie alternatywnych strojów stało się modne?
– Ludzie kochają modę. Ludzie kochają piłkę nożną. Połączmy to ze sobą, a wszyscy oszaleją. Obecnie istnieje subkultura, której nie było, gdy zaczynałem. Byłem tylko ja i dwóch innych gości, którzy się tym zajmowali, ale teraz jest mnóstwo innych projektantów.
Istnieje pewna granica wyznaczona przez FIFA i UEFA na temat tego, w jaki sposób powinny wyglądać stroje piłkarskie, tak więc alternatywni projektanci chcą być wolni i tworzyć szalone rzeczy, których nie będziesz mógł zobaczyć na boisku z powodu tych wyznaczonych odgórnie granic. Wydaje mi się, że oni chcą po prostu robić coś innego – powiedział kibic i projektant, Marlon Feeney-Thompson, znany jako “Settpace”.
21-letni Andy Slater, który postuje na Instagramie pod nickiem “xztals”, opowiedział o tym, jak platforma ta stała się doskonałym połączeniem między projektantami a kibicami.
– W dzisiejszych czasach praca ludzi kręci się wokół Instagrama, który daje im możliwości rozwoju kariery. Zauważyłem, że praca projektanta na Instagramie jest zdecydowanie bardziej znacząca i widoczna niż w innych mediach społecznościowych.
Czy stroje piłkarskie powinny być traktowane jako rzeczy modne?
Cóż, Marlon sądzi, że tak. “Stroje sportowe i moda są bardzo blisko siebie, a repliki koszulek piłkarskich sprzedawane są po sto funtów. Przydałoby się w takim razie, żeby miały na sobie pewne modowe elementy.”
Ten 23-letni projektant tworzy stroje, które mają w sobie elementy wysokiej mody w stylu Gucciego, Versace czy Tommy'ego Hilfigera, co można zaobserwować w jego koszulce PSG, dla której inspiracją był Balmain.
Jednak jednym z największych sukcesów Marlona jest projekt stroju Realu Madryt, który wyraźnie inspirowany był kolaboracją Kanye Westa z Adidasem.
– Zwykle łączę markę z drużyną. Ale w przypadku Realu zastanawiałem się, co by pasowało do Cristiano Ronaldo? On jest najlepszy na świecie, a niektórzy twierdzą nawet, że ma pewnego rodzaju kompleks boga. Tak więc rozmyślałem kto jeszcze ma podobne podejście do swojej osoby? Kanye West, więc postanowiłem połączyć ich ze sobą.
Inni alternatywni projektanci doszli do tego, aby zastąpić logo sponsora czymś innym, co pasuje do klubowej marki, jak na przykład czarno-czerwone elementy Netflixa połączone z Milanem. W końcu kto powiedział, że logo musi być nudne? Dobry projekt jest w stanie sprawić, że nawet najbardziej nachalny marketing będzie do zaakceptowania przez kibiców, ale nie tylko. Takie pomysły mogą zwrócić uwagę również osób wcale niezainteresowanych piłką nożną.
Netflix AC ⚽️?⚫️? #Netflix #Milan #milanac @netflix pic.twitter.com/ceg63eyyTJ
— Graphic UNTD (@GraphicUNTD) July 5, 2017
Andy ma duże problemy z projektami oficjalnych strojów niektórych klubów.
– Jestem kibicem Manchesteru United i po prostu boli mnie serce, kiedy widzę logo Chevroleta na koszulkach. Jest duże, brzydkie i zajmuje na koszulce bardzo dużo miejsca. Gdy widzę logo sponsora na koszulce, chciałbym żeby było “czyste”.
Być może Juventus z Nespresso na koszulce…
Nespressus Turin ⚽️☕️⚫️⚪️ #Nespresso #Juventus #Turin #Torino #Juve #Bianconeri #ForzaJuve pic.twitter.com/JlLYMsCH7Q
— Graphic UNTD (@GraphicUNTD) July 25, 2017
Czy kibice mogą mieć wpływ na oficjalne stroje piłkarskie?
Już go mają. Latem 2017 roku Nello Carotenuto, 21-letni student informatyki z Włoch, pomógł zaprojektować trzeci strój dla Manchesteru United.
Nello, jako wiceprzewodniczący włoskiego fanklubu Manchesteru United, był zaangażowany w projektowanie stroju wyjazdowego drużyny, który miał być hołdem dla “świętej trójcy” klubu: Bobby'ego Charltona, George'a Besta i Denisa Lawa.
– Moje studia nie są nawet trochę powiązane z moją pasją do projektowania strojów piłkarskich, ale robię to od ponad ośmiu lat. To moja pasja od kiedy byłem dzieckiem i rysowałem je na papierze. Nadal to robię tak często jak to tylko możliwe, bo wierzę, że to świetny sposób, żeby wyrazić swoją kreatywność i robić coś, bo daje mi naprawdę dużo radości.
Nello wziął udział w konkursie, który zorganizował Adidas – “The Creator Studio”. Fani z całego świata mogli zgłosić swoje projekty, a nagrodą było wykorzystanie go w jednym z czołowych europejskich klubów.
– Gdy usłyszałem o konkursie, w którym mogli brać udział kibice, byłem bardzo szczęśliwy, że pojawiła się szansa, by Manchester United występował w koszulce mojego autorstwa. Tym bardziej, że mój projekt miał więcej charakteru niż te, które na co dzień oglądamy na boiskach.
Bardzo cieszyłem się, gdy wybrano mój projekt do realizacji, a końcowy wynik bardzo mi się spodobał. Najlepsze było to, że wziąłem udział w konkursie dla zabawy. Nie sądziłem, że mogę wygrać. Było to dla mnie duże zaskoczenie.
Byłem w kontakcie z Adidasem, który uświadomił mi jak trudno jest zrobić koszulkę z projektu kibica. Głównie z powodu czasu potrzebnego do zakończenia projektu, co trwało ponad rok. Adidas podjął ryzyko, na które moim zdaniem niewiele marek by się zdecydowało.
Designed by fan @nellocarotenuto in the @adidasfootball Creator Studio. Our new 3rd kit: https://t.co/hBZ2dfdVDp #MUFC #HereToCreate pic.twitter.com/tc08avTeVQ
— Manchester United (@ManUtd) July 21, 2017
Problem z obecnymi strojami
– Wygląda, jakby koszulki Manchesteru City, Chelsea czy Tottenhamu były robione na podstawie tego samego motywu, bez żadnego specjalnego projektu. Dosłownie zmieniają tylko kolor strojów. To nudne i wtórne, a to nie ekscytuje ludzi.
W ostatnich latach moje oko przykuła wyjazdowa koszulka Juventusu w sezonie 2015/16. W tej różowej koszulce chodzili ludzie na całym świecie. Nie zawsze byli to kibice Juventusu czy choćby piłki nożnej, ale po prostu podobał im się projekt. Nawet Drake chodził w niej, co tylko potwierdza, że jest to coś więcej niż koszulka piłkarska. To moda.
Innym przykładem są stroje reprezentacji Niemiec na mistrzostwa świata w 2018 roku. Ludzie patrzą na nie i widzą coś więcej niż strój sportowy, widzą modny ubiór – stwierdził Andy.
Jaka przyszłość czeka alternatywnych projektantów?
Marlon wierzy, że kibice będą mieli więcej powodów, by kupić koszulkę swojego ulubionego klubu, jeżeli będą wiedzieli, że zaprojektował ją inny kibic.
– Kibice znają historię klubu, wiedzą też co chcą zobaczyć, a czego nie.
Andy uważa, że przyszła pora na zmiany w przemyśle projektowania strojów piłkarskich i duże marki powinny wziąć to pod uwagę.
– Projektowanie alternatywnych strojów jest ostatnio bardzo popularne w mediach społecznościowych i marki zdecydowanie powinny nad tym pomyśleć. Stroje te przemawiają głównie do młodszych osób, ale dobry design potrafi zwrócić uwagę każdego, niezależnie od wieku. Mam nadzieję, że w ciągu kolejnych kilku lat zobaczymy na boiskach więcej odważnych, bardziej ekscytujących koszulek, które śmiało będziemy mogli nazwać modnymi.